Beskrivelser af dæk og fælge

Hvilke slags dæk og fælge findes der? Markedet med dæk og fælge er en broget størrelse med en del (u)heldige konnotationer og – heldigvis – til tider rammende beskrivelser af typerne, som det er værd at komme ind på.

Lad os tage fat på en meget omtalt fælgetype: Alufælge. Den er anderledes end den almindelige stålfælge, da den er mere markant i sit design og blandt andet gerne skulle give bedre afledning af varme fra bremserne, men desværre oplever man også, at de er med til at gøre, at bilen ikke er lige så brændstoføkonomisk, som den ellers ville kunne yde efter, hvis der er påmonteret alufælge.

Som stålfælgene har udviklet sig, kan man faktisk sagtens argumentere for, at visse typer stålfælge er lige så gode som alufælge. 
Nogle gange bliver alufælge også forbundet med den lidt mere støjende type af person på vejen, der skal have sænket karosseriet på bilen, installeret larmende lydudstyr og gerne nogle markante billygter til at markere sig på vejene. Denne bås ønsker ikke alle bilejere at blive sat i.

Hvad angår dæktyperne er de ofte lidt nemme at regne ud, hvilket formål de egner sig til, alene på navnet. Der findes flere typer dæk blandt andet “vinterdæk”, “sommerdæk” og “helårsdæk”. Det vigtigste at understrege er, at du skal huske at overholde loven ved brugen af dæk, hvilket du blandt andet gør ved at holde øje med, om slidmønsteret er slidt så meget ned, at man ikke kan se det længere.

En let løsning for dig som bilejer kan måske være at benytte helårsdæk, men selvom du vælger den løsning, så er henholdsvis vinterdæk og sommerdæk bedst udarbejdet til at begå sig i den egnede sæson, end helårsdæk formentlig kan yde.

Desuden skåner du også dine dæk ved kun at bruge dem halvårligt og ikke helårligt, så du kan bruge dem over flere sæsoner.

Anders Lundtang Hansen